Αρχική Σελίδα english|
Εταιρεία  |  Νέα - Δημοσιεύσεις  |  Γραφεία  |  Συνέδρια  |  Εκδηλώσεις  |  Newsletter  |  Καριέρα  |  Καταχωρηθείτε
 
Υπηρεσίες
Credit Risk Services
Marketing and Sales Solutions
Management Consulting
People and Employment Solutions
Contact Center
Receivables Management
29/11/2006
Συνέντευξη του κ. Β. Ρεγκούζα στην εφημερίδα "Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ"
Εκτύπωση    Αποστολή

Συνέντευξη του κ. Βασίλη Α. Ρεγκούζα, Διευθυντή του Τομέα Management Consultants της ICAP στο ένθετο ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ της εφημερίδας «Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»

Ο σύμβουλος επιχειρήσεων χρησιμοποιείται πριν η κρίση προδιαγράψει ... την παρουσία του ως μοναδική διέξοδο απ’ αυτήν.

Στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ έχει γίνει πλέον γνωστό ότι η Ελλάδα παρουσιάζει το μικρότερο βαθμό διείσδυσης συμβουλευτικών υπηρεσιών στην Ευρώπη. Ειδικότερα, το ποσοστό συμμετοχής του συμβουλευτικού κλάδου στο ελληνικό ΑΕΠ παραμένει στάσιμο στο 0,10%, ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται στο 0,58%.

Η εξήγηση για το χαμηλό αυτό ποσοστό πιθανόν να συνδέεται με τη σχετικά περιορισμένη έως σήμερα, αποδοχή των συμβούλων επιχειρήσεων από τις μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν τον κορμό της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο, οφείλουμε να σημειώσουμε τη σταδιακή αύξηση της ζήτησης συμβουλευτικών υπηρεσιών από ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις.

Δυστυχώς, σήμερα το ανταγωνιστικό περιβάλλον της αγοράς δεν κινείται με τους δικούς μας ρυθμούς και ανάγκες και συνεχώς μεταβάλλεται. Ως αποτέλεσμα, οι πρακτικές και οι στρατηγικές μιας επιχείρησης οι οποίες ήταν επιτυχημένες στο άμεσο παρελθόν, μετατρέπονται σε παρωχημένες μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η τυχόν πλεονεκτική θέση την οποία διαθέτει μία επιχείρηση στην παρούσα χρονική στιγμή δεν της εξασφαλίζει απαραίτητα και ανάλογη μελλοντική πορεία. Αυτό συμβαίνει κυρίως σε επιχειρήσεις οι οποίες στερούνται των απαιτούμενων εξειδικευμένων υπηρεσιών, συχνά εφησυχάζουν, δεν λαμβάνουν υπόψη τις αρνητικές ενδείξεις για την πορεία τους και καταλήγουν να ζητούν τη βοήθεια εξειδικευμένων συμβούλων όταν πλέον τα προβλήματά τους έχουν φτάσει σε κατάσταση κρίσης. Αυτό οφείλεται σε αυτό που διεθνώς ονομάζεται κυρίαρχη λογική (dominant logic) και ουσιαστικά σημαίνει την αδυναμία των επιχειρήσεων να «βλέπουν», λόγω της προηγούμενης επιτυχημένης πορείας τους. Μόνο η αίσθηση της κρίσης, είτε αυτή οφείλεται σε έλλειψη χρηματοοικονομικής ρευστότητας είτε σε οργανωτικές δυσλειτουργίες είτε σε αδυναμία αντιμετώπισης του ανταγωνισμού, δημιουργεί πίεση η οποία κινητοποιεί έναν οργανισμό να αλλάξει τις καθιερωμένες πρακτικές του και την υφιστάμενη στρατηγική του.

Αντιθέτως, οι επιχειρήσεις οι οποίες αναζητούν εγκαίρως τη συνεισφορά του συμβούλου, επιτυγχάνουν τη σωστή παρακολούθηση της αγοράς, θέτουν τις στρατηγικές κατευθύνσεις και το πλάνο υλοποίησής τους και εισάγουν καινοτομίες, ενώ ο σχεδιασμός και η διαχείριση αλλαγών ξεκινά πριν την εκδήλωση προβλημάτων, στη σωστή χρονική στιγμή. Αυτή η πρακτική συμβάλλει αποφασιστικά στη μελλοντική ευρωστία της επιχείρησης, καθώς η συντήρηση και η βελτίωση μιας καλής θέσης είναι πολύ πιο εύκολη και έχει χαμηλότερο κόστος από τη διαχείριση μιας κρίσης και την αναστροφή μιας προβληματικής κατάστασης. Τα παραπάνω υποστηρίζονται από τα ακόλουθα επιχειρήματα:

  • Μόνο σε ένα ήρεμο και σταθερό περιβάλλον, χωρίς την άμεση ανάγκη επίλυσης προβλημάτων που πολλές φορές οδηγεί στη λήψη βεβιασμένων αποφάσεων, είναι εφικτό να σχεδιασθεί η στρατηγική της επιχείρησης με μακροπρόθεσμη προοπτική.
  • Όταν τα προβλήματα έχουν φτάσει σε ένα οριακό σημείο, συνήθως δεν επαρκούν τόσο οι διαθέσιμοι πόροι όσο και η χρηματοοικονομική ρευστότητα τα οποία θα επιτρέψουν στην επιχείρηση να πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες επενδύσεις για την αναστροφή της δυσμενούς κατάστασης.
  • Η χρόνια έλλειψη προκλήσεων και κινήτρων, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και η οικονομική στασιμότητα μπορούν να οδηγήσουν στην αρτηριοσκλήρωση της κουλτούρας της επιχείρησης και έτσι να εμφανίσει αντίσταση στην οποιαδήποτε αλλαγή που θα χρειαστεί.
  • Η φθορά της καλής φήμης μιας επιχείρησης η οποία μπορεί να οφείλεται είτε στην απώλεια των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της είτε σε μία κρίση δημοσίων σχέσεων, χρειάζεται πολύ χρόνο και προσπάθεια για να αντιστραφεί.

Οι μικρές για τα ευρωπαϊκά δεδομένα ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν πλέον να στραφούν στις εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων για την επιτυχή διεκπεραίωση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, όπως το στρατηγικό σχεδιασμό, το σύνολο των ενεργειών μάρκετινγκ, την επιλογή και την επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού, τη βελτίωση των εσωτερικών διαδικασιών και την ανάπτυξη πληροφοριακών συστημάτων, κ.λπ.

Παρόλα αυτά ένα μέρος των επιχειρήσεων, μερικές φορές αμφιβάλλει για τη χρησιμότητα των συμβούλων καθώς θεωρούν ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα εσωτερικά, χωρίς εξωτερική καθοδήγηση και υποστήριξη από εξειδικευμένους συμβούλους. Οι συμβουλευτικές εταιρείες έχουν πολλά να προσφέρουν σε όλες τις επιχειρήσεις, καθώς: (α) Τα στελέχη μιας επιχείρησης, απορροφημένα από το φόρτο της καθημερινότητας, συνήθως δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο για να ασχοληθούν με μακροπρόθεσμα προβλήματα. Αντίθετα, ένας εξωτερικός σύμβουλος είναι αφοσιωμένος στην ανάλυση των προβλημάτων αυτών και στην εξεύρεση των αποδοτικότερων λύσεων. (β) Οι σύμβουλοι είναι αντικειμενικοί αφού δεν διαθέτουν κανένα ίδιον συμφέρον στην προώθηση συγκεκριμένων λύσεων, γεγονός που δεν ισχύει πάντα με τα στελέχη μίας επιχείρησης. Αυτός ο παράγοντας γίνεται πιο σημαντικός όταν η ζητούμενη αλλαγή αφορά περισσότερες από μία οργανωτικές μονάδες και ακόμη περισσότερο το σύνολο της επιχείρησης. (γ) Πολλές φορές τα στελέχη μιας επιχείρησης, αν και διαθέτουν καλή εμπειρία στο αντικείμενο τους, δεν έχουν γνωρίσει τον τρόπο λειτουργίας άλλων οργανισμών. Κατά συνέπεια, μένουν περιορισμένοι σε αυτό που τους είναι οικείο και θεωρούν δεδομένο και δεν αναζητούν καινοτόμες και ανατρεπτικές ιδέες. Οι σύμβουλοι επιχειρήσεων σχεδιάζουν τις πρακτικές και στρατηγικές πολλών εταιρειών και αξιολογούν τα αποτελέσματά τους ενώ παράλληλα ενημερώνονται για κάθε καινοτομία και εξέλιξη στην αγορά. Με αυτό τον τρόπο, αφού διαγνώσουν τις ανάγκες του κάθε πελάτη τους, προτείνουν λύσεις που αφενός ενσωματώνουν την εμπειρία του συμβούλου και αφετέρου είναι προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης επιχείρησης. (δ) Οι συμβουλευτικές εταιρείες είναι εξειδικευμένες στο αντικείμενό τους, είτε αυτό αφορά στη στρατηγική, στην οργάνωση, στις τεχνολογίες, στο μάρκετινγκ, στη χρηματοοικονομική ανάλυση, καθώς και στη διαχείριση έργων και στην επικοινωνία των απαιτούμενων αλλαγών στο προσωπικό και στη διοίκηση μιας επιχείρησης.

Ο προγραμματισμός για το μέλλον της επιχείρησης αποτελεί τον οδηγό για την ανάπτυξή της και ο έγκαιρος σχεδιασμός για την πρόληψη πιθανών κρίσεων διασφαλίζει την επιβίωσή της στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Οι σύμβουλοι επιχειρήσεων διαθέτουν τη γνώση και την εμπειρία, την αντικειμενική και σφαιρική άποψη καθώς και την απαιτούμενη ενάργεια για την καθοδήγηση και υποστήριξη της επιχείρησης, κυρίως μέσω της έγκαιρης διάγνωσης δυσλειτουργιών και της ευκρινούς επισήμανσής τους.

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Β. Ρεγκούζα στην εφημερίδα "Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ" (σε μορφή pdf)

Αναζήτηση
 
Η ICAP Group είναι η μοναδική Ελληνική Εταιρεία που αναγνωρίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος ως Εξωτερικός Οργανισμός Πιστοληπτικών Αξιολογήσεων (ΕΟΠΑ).
Customer Care
Τηλ: 210 7200 050
Email: customercare@icap.gr
 
 
Προσωπικά Δεδομένα  |  Έντυπα  |  Χάρτης  |  Σύνδεσμοι
Σχεδιασμός & ανάπτυξη EXUS | powered by eCentric Copyright © 2008-2017 ICAP GROUP. All rights reserved