Αρχική Σελίδα english|
Εταιρεία  |  Νέα - Δημοσιεύσεις  |  Γραφεία  |  Συνέδρια  |  Εκδηλώσεις  |  Newsletter  |  Καριέρα  |  Καταχωρηθείτε
 
Υπηρεσίες
Credit Risk Services
Marketing and Sales Solutions
Management Consulting
People and Employment Solutions
Contact Center
Receivables Management
19/12/2006
Εντονότερος ο ανταγωνισμός στον κλάδο αντιπροσωπειών αυτοκινήτων για το 2005
Εκτύπωση    Αποστολή
Ο κλάδος των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων παρουσιάζει έντονη κινητικότητα, ιδιαίτερα μετά την πτώση που παρουσίασε η αγορά των νέων επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας. Οι πρόσφατες μεταβολές και οι προοπτικές εξέλιξης του κλάδου παρουσιάζονται στην τρίτη έκδοση της σχετικής κλαδικής μελέτης της ICAP.

Ο κλάδος των αντιπροσώπων–εισαγωγέων επιβατικών και επαγγελματικών αυτοκινήτων στη χώρα μας, περιλαμβάνει 48 εταιρείες οι οποίες χαρακτηρίζονται από την μεταξύ τους ανομοιογένεια ως προς τα οικονομικά μεγέθη και την έκταση των δικτύων πωλήσεων. Ορισμένες από τις επιχειρήσεις του κλάδου αντιπροσωπεύουν περισσότερους του ενός κατασκευαστές του εξωτερικού, σε κάποιες δε περιπτώσεις αυτό συμβαίνει όταν τα συγκεκριμένα εργοστάσια ανήκουν στον ίδιο όμιλο.

Κάποιες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων που εδρεύουν στη χώρα μας αποτελούν θυγατρικές των αντίστοιχων κατασκευαστών του εξωτερικού. Άλλες, ανήκουν σε ομίλους ελληνικών συμφερόντων με δραστηριοποίηση στον ευρύτερο τομέα του ιδιωτικού και επαγγελματικού αυτοκινήτου (ενοικιάσεις και μακροχρόνιες μισθώσεις αυτοκινήτων, παραγωγής αμαξωμάτων, χρηματοδοτήσεις για αγορά αυτοκινήτων κλπ.). Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, υπάρχει το ενδεχόμενο να αυξηθεί ο αριθμός των εγχώριων αντιπροσωπειών που θα περιέλθουν υπό τον έλεγχο θυγατρικών των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς πολιτική των εργοστασίων είναι να ελέγχουν άμεσα τα δίκτυά τους και να παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις της αγοράς.

Η πλειοψηφία των εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου διατηρεί εξουσιοδοτημένα πανελλαδικά δίκτυα κάθετων μονάδων εξυπηρέτησης (πώληση, ανταλλακτικά, συντήρηση και επισκευή), βάσει των αναγκών της κάθε τοπικής αγοράς και σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στα πλαίσια αυτά, πραγματοποιούνται επενδύσεις σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό, με στόχο την καλύτερη προσαρμογή στις ανάγκες της αγοράς και τις απαιτήσεις του ανταγωνισμού.

Κομβικό σημείο για την εν λόγω αγορά αποτελεί ο νέος κανονισμός της Ε.Ε. (1400/2002), ο οποίος «αλλάζει το τοπίο» στην αγορά αυτοκινήτων, ιδίως όσον αφορά την πώληση και διανομή των οχημάτων (Block Exemption). Η κατάργηση των αποκλειστικών δικτύων πώλησης και επισκευής, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς εντείνει τον ανταγωνισμό προς όφελος του τελικού καταναλωτή. Στα πλαίσια αυτά και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα εξουσιοδοτημένα δίκτυα δίνουν έμφαση στη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών (τόσο κατά την πώληση όσο και στον τομέα του service), με συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού, νέες εγκαταστάσεις και καινούργιο μηχανολογικό εξοπλισμό. Αυτό προϋποθέτει σημαντικές επενδύσεις από τους εξουσιοδοτημένους εμπόρους προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται. Παράλληλα, με το νέο πλαίσιο και ανεξάρτητα συνεργεία έχουν πρόσβαση στην τεχνογνωσία και στον εξοπλισμό μιας μάρκας αυτοκινήτου, γεγονός που οξύνει περαιτέρω τον ανταγωνισμό και συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους. Γεγονός πάντως είναι ότι υπάρχει μεγάλη διάσταση απόψεων όσον αφορά το βαθμό εφαρμογής (επί του παρόντος) του block exception στην ελληνική αγορά, αλλά και τις μελλοντικές επιπτώσεις αυτού στο κύκλωμα διάθεσης αυτοκινήτων και ανταλλακτικών, καθώς και στον τομέα της συντήρησης, της εγγύησης κλπ.

Η συνολική εγχώρια αγορά νέων αυτοκινήτων βάσει ταξινομήσεων (έκδοση άδειας), παρουσίασε διαχρονική άνοδο κατά την περίοδο 1998-2000 με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 26,1%. Από το 2001 έως και το 2003 η αγορά κινήθηκε πτωτικά με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης της τάξης του 4%, ενώ το 2004 η συνολική αγορά καινούργιων αυτοκινήτων παρουσίασε άνοδο 13,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η άνοδος αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στη προετοιμασία και τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων το συγκεκριμένο έτος (αύξηση των στόλων εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, οχήματα του Οργανισμού «Αθήνα 2004»). Αντίθετα, το 2005 η συνολική αγορά αυτοκινήτου παρουσίασε μείωση κατά 6,6% σε σχέση με το 2004. Όσον αφορά στο α΄ εξάμηνο του 2006, η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων παρουσίασε μείωση 0,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.

Το 2005, ποσοστό 91,4% της εγχώριας αγοράς καλύφθηκε από νέα επιβατικά αυτοκίνητα. Ακολούθησαν τα φορτηγά (έως 3,5 tn) με μερίδιο 7,8%, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες αυτοκινήτων κάλυψαν μικρότερα ποσοστά.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση για αυτοκίνητα διακρίνονται σε αυτούς που συνδέονται με την αγορά Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων και σε αυτούς που συνδέονται με την αγορά πάσης φύσης επαγγελματικού οχήματος.

Η απόκτηση επιβατικού αυτοκινήτου ανέκαθεν είχε υψηλή θέση στις προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών, καθώς το συγκεκριμένο αγαθό δεν καλύπτει μόνο πρακτικές ανάγκες αλλά για πολλούς αποτελεί και ένδειξη προσωπικής καταξίωσης (status symbol). Η τιμή αποτελεί τον πλέον καθοριστικό παράγοντα για την αγορά ενός αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με την αξιοπιστία, τα τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά και την «εικόνα» που χαρακτηρίζει κάθε μάρκα. Τα τελευταία χρόνια οι αντιπροσωπείες του κλάδου έχουν επιδοθεί σε ένα «αγώνα» προσφορών (συγκράτηση τιμών σε συγκεκριμένα μοντέλα, χρηματοδοτικά προγράμματα, προσφορές σε έξτρα εξοπλισμό κλπ.), προκειμένου να προσελκύσουν αγοραστές.

Παράγοντες που συμβάλλουν αποφασιστικά στη ζήτηση για επαγγελματικά αυτοκίνητα, είναι η γενικότερη εξέλιξη της βιομηχανικής, της εμπορικής και της τουριστικής δραστηριότητας στη χώρα μας, ειδικότερα δε η ανάπτυξη κλάδων που ευνοούν τη χρήση οχημάτων (logistics, courier, απελευθέρωση οδικών εμπορευματικών μεταφορών κλπ.). Επίσης, θετικό ρόλο έχει η βελτίωση των υποδομών, καθώς και η τεχνολογική εξέλιξη των επαγγελματικών αυτοκινήτων (οχήματα με υψηλότερες δυνατότητες και χαμηλότερο κόστος συντήρησης).

Στα πλαίσια της μελέτης αναλύονται οι βασικοί χρηματοοικονομικοί δείκτες 47 εταιρειών αντιπροσώπευσης αυτοκινήτων, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία της περιόδου 2001-2005. Από την προαναφερθείσα ανάλυση ενδεικτικά αναφέρεται ότι το περιθώριο μικτού κέρδους (μέσος όρος πενταετίας) για το σύνολο των εταιρειών του δείγματος, ανήλθε σε 18,94%. Ωστόσο, τα υψηλά λειτουργικά έξοδα (εκτός κόστους πωληθέντων) που εμφάνισαν συγκεκριμένες εταιρείες που συμμετείχαν στο δείγμα, είχαν σαν αποτέλεσμα να διαμορφωθούν οι μέσοι δείκτες, τόσο του λειτουργικού περιθωρίου κέρδους όσο και του καθαρού περιθωρίου κέρδους, σε αρνητικά επίπεδα (-6,13% και -5,81% αντίστοιχα). Εάν από το σύνολο του δείγματος εξαιρεθούν οι δείκτες του 2005 συγκεκριμένης εταιρείας, οι μέσοι δείκτες πενταετίας για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις διαμορφώνονται σε 2,02% ως προς το λειτουργικό περιθώριο και 2,52% ως προς το καθαρό περιθώριο κέρδους. Όσον αφορά την αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων, ο μέσος όρος του δείκτη για το σύνολο των επιχειρήσεων του δείγματος (για την πενταετία 2001-2005) ανήλθε σε 32,20%.

 

Αναζήτηση
 
Η ICAP Group είναι η μοναδική Ελληνική Εταιρεία που αναγνωρίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος ως Εξωτερικός Οργανισμός Πιστοληπτικών Αξιολογήσεων (ΕΟΠΑ).
Customer Care
Τηλ: 210 7200 050
Email: customercare@icap.gr
 
 
Προσωπικά Δεδομένα  |  Έντυπα  |  Χάρτης  |  Σύνδεσμοι
Σχεδιασμός & ανάπτυξη EXUS | powered by eCentric Copyright © 2008-2017 ICAP GROUP. All rights reserved